Polaritatea Microfoanelor

Forum Dynacord Romania Forums Forum Principal Polaritatea Microfoanelor

Acest topic conține 0 replies, are 1 voice, și a fost creeat de catre  Dynacord Romania 1 an în urmă.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #554

    Dynacord Romania
    Keymaster

    Microfoanele

    Daca tot am inceput un topic despre microfoane Microfoane vom continua sa aprofundam acest subiect aici, sperand sa veniti cu pareri si completari. O sa va punem la dispozitie cateva caracteristici tehnice care, speram noi, sa va fie de ajutor in alegerea microfonului ideal pentru dumneavoastra si aplicatiile in care doriti sa il folositi.

    1. Modelul Polar si diagrama Polar(Polar Pattern and Polar diagram)

    • Modelul Polar (Polar Pattern) – este tridimensional. Aceasta demonstreaza cat de sensibil este un microfon la undele sonore care sosesc din directii diferite.
    • Pentru a masura modelul polar, microfonul este rotit in fata unui difuzor/unei boxe. Semnalul de iesire este inregistrat in raport cu unghiul dintre microfon si difuzor.
    • Diagrama Polar (Polar diagram) – este bidimensionala si este o sectiune transversala a modelului polar tridimensional. Aceasta este cea mai obisnuita metoda in fisele de date tehnice. Diagrama polara ofera informatii despre sensibilitatea microfonului in raport cu unghiul dintre sursa de sunet si diagrama/capsula microfonului.

     

     

     

     

     

    2. Directionalitatea(Directionality)

    Cu cat ajungeti mai aproape de o sursa de sunet, cu atat este mai mare nivelul presiunii sonore. Aceasta schimbare locala a nivelului presiunii acustice este definita fizic ca un camp gradient de presiune. Daca un microfon este indreptat in directia unei surse de sunet, nivelul presiunii sonore in fata microfonului este mai mare decat in spatele acestuia.

    Microfoane cu camp gradient de presiune

    • au deschideri la partea din spate a capului microfonului, iar prin aceste deschideri undele sonore pot intra.
    • diferenta dintre presiunea asupra diafragmei din fata si din spate determina semnalul de iesire al microfonului.
    • in plus, ambele componente au pozitii diferite de faza, ceea ce duce fie la o interfata pozitiva sau distructiva.

    Dimensiunea totala a orificiilor din spate are o influenta puternica asupra rezultatelor modelului polar.  Acestea determina impedanta acustica a deschiderilor.

    3. Efectul de proximitate(Proximity – Effect)

    In cateva cuvinte, efectul de proximitate creste frecventele joase daca o sursa de sunet este aproape sau prea aproape de un microfon directional. Acest efect nu apare la un microfon nedirectional. Zona sonora pentru distante scurte este responsabila pentru acest efect la microfoanele cu gradient de presiune.

    Motivul pentru acest efect:

    Daca microfoanele sunt pozitionate foarte aproape de sursele de sunet, gradientul de presiune creste disproportional comparativ cu nivelul presiunii acustice.

    Efectul de proximitate in practica

    • cu cat microfonul este mai apropiat de sursa de sunet, cu atat frecventele joase sunt amplificate;
    • la distante mai mari (~mai mult de 1m), vocea suna subtire si fara bass;
    • la distante apropiate de microfon (close talking mode) vocea suna plina si profunda;
    • efectul de proximitate poate fi utilizat cu scopul de a lasa vocile si instrumentele sa sune mai gros si mai pline;
    • pe de alta parte, artistul, de ex. cantareata trebuie sa demostreze o disciplina inalta in utilizarea acestor microfoane. Pentru un sunet constant, distanta dintre cantaret si microfon trebuie mentinuta constanta.

    4. Raspunsul in frecventa al microfoanelor(Frequency Response of Microphones)

    Raspunsul in frecventa al unui microfon este definit de:

    • spectrul de sunet pe care il poate reproduce;
    • variatiile nivelului de iesire din intervalul de frecventa.

    Raspunsul in frecventa este un factor major in calitatea sunetului unui microfon.

    5. Modelul Polar(Polar Patterns)

    • Omnidirectional. Microfonul este la fel de sensibil pentru sursele de sunet din toate directiile. Nu exista nici o preferinta in nici o directie;
    • Traductor de presiune;
    • Nu are efect de proximitate.

    • Cardioid. Microfonul este cel mai sensibil pentru semnalele din fata capsulei (0°), semnalele care vin de pe partea din spate sunt percepute la un nivel inverast. Datorita acestei preferinte directionale, microfoanele de acest tip sunt utilizate numai pentru a capta sursele de sunet dorite;
    • Microfon cu gradient de presiune;
    • Efect de proximitate.

    • Supercardioid. Microfonul este cel mai sensibil pentru semnalele din fata capsulei (0°) si cel mai putin sensibil pentru sunetele care ajung la 126°. Este mai putin sensibil la zgomotul ambiental decat un microfon omnidirectional;
    • Microfon cu gradient de presiune;
    • Efect de proximitate.

    • Exemplul practic daca vine vorba de monitorizarea plasarii difuzoarelor/boxelor pe scena cu microfoane supercardoid. Cu plasarea corecta a monitorului sunt posibile nivele mai ridicate fara a primi un feedback/microfonie.

    • Hypercardioid. Microfonul este cel mai sensibil pentru semnalele din fata capsulei (0°) si cel mai putin sensibil pentru sunete care ajung la 110°. Mai putin sensibil la zgomotil ambiental decat un microfon omnidirectional;
    • Microfon cu gradient de presiune;
    • Efect de proximitate puternic.

    • Bidirectional / forma de opt. Microfonul este foarte sensibil pentru surse de sunet in fata si spatele capsulei (0° și 180°) si este cel mai putin sensibil la sunete care ajung la 90°. Mai putin sensibil la zgomotul ambiental decat un microfon omnidirectional;
    • Microfon cu gradient de presiune;
    • Efect de proximitate foarte puternic.

Viewing 1 post (of 1 total)

Trebuie să te loghezi pentru a puta raspunde la acest topic.